Nawigacja dostępna w serwisie to kluczowy aspekt optymalizacji strony internetowej i jej pozycjonowania. W obrębie serwisu rozróżnić możemy linki wewnętrzne – prowadzące do tej samej domeny oraz linki zewnętrzne – takie, które kierują do innej strony. Przemyślana struktura nawigacji wpływa nie tylko na łatwe poruszanie się użytkowników i UX, ale również na ocenę witryny przez roboty wyszukiwarki, co przekłada się na skuteczne pozycjonowanie.
Optymalizując serwis pod kątem linkowania zewnętrznego należy zwrócić uwagę m.in. na ilość takich odnośników. Zbyt duża liczba linków zewnętrznych na stronie (takich, które prowadzą do stron niepowiązanych tematycznie) sprawia, że serwis może zostać odebrane jako taki, który został stworzony po to, aby umieszczać tam linki. Takie działania nie są rekomendowane i witryna może zostać usunięta z wyników wyszukiwania.
Co więcej, należy zwrócić uwagę na to, do jakich zewnętrznych serwisów są dostępne odnośniki na naszej stronie. Jeśli strona do której prowadzi link nie jest powiązana tematycznie z naszą branżą, zawiera nienaturalnie dużą liczbę linków, treści na stronie są przepełnione słowami kluczowymi lub są ukryte - taki odnośnik lepiej usunąć, aby nie wpływał negatywnie na pozycjonowanie.
Dostępny w serwisie link zewnętrzny powoduje, że roboty wyszukiwarki opuszczają promowany serwis, a wartość witryny jest częściowo przekazywana dalej. W związku z tym, jeśli nie ma możliwości usunięcia niepotrzebnych odnośników zewnętrznych, warto wprowadzić atrybut rel=”nofollow”.
Przykład:
<p style="text-align:justify;">
<a href=”link-zewnetrzny” rel=”nofollow”>Link zewnetrzny</a>
Dodanie takiego odnośnika sprawi, że osiągnięta wartość serwisu nie będzie przekazywana na serwisy zewnętrzne.