Linki wewnętrzne

Projektując stronę należy zadbać o jej prawidłową strukturę nawigacji. Jest to jedna z wielu kwestii, która wpływa na skuteczne pozycjonowanie stron.

Co to linki wewnętrzne?

Są to wszystkie odnośniki dostępne w witrynie, które pozwalają zarówno użytkownikom jak i robotom sieciowym w łatwy sposób poruszać się po stronie.

Dlaczego to takie ważne?

Przede wszystkim wpływa na doznania użytkownika poruszającego się po witrynie. Jeśli nawigacja jest intuicyjna, prawdopodobieństwo zostania na stronie jest dużo większe.

Odpowiednio zoptymalizowane linki mogą wpłynąć nie tylko na pozycjonowanie grafiki, ale również na osiągane pozycje na promowane słowa kluczowe.

Linkowanie wewnętrzne, które jest prawidłowo zoptymalizowane poprawia skuteczne indeksowanie stron przez roboty wyszukiwarki.

Jak zadbać o prawidłowe linkowanie?

  • 1. Pilnuj odpowiedniego anchor text’u (treść dostępna w odnośniku), który powinien być naturalny i w jasny sposób wskazywać do jakiej strony kieruje.
  • 2. Pamiętaj o prawidłowej wersji domeny, do której kieruje odnośnik. Jeśli główna wersja twojej strony jest z przedrostkiem www i HTTPS, wszystkie linki wewnętrzne powinny być postaci: https://www.nazwa-domeny.pl/
  • 3. Jeśli posiadasz sklep online, który posiada duży asortyment i liczba podstron w serwisie sięga kilku, a nawet kilkunastu tysięcy, warto wprowadzić linkowanie poprzez breadcrumb (okruszki chleba). Taka forma nawigacji zdecydowanie ułatwia poruszanie się po stronie.
  • 4. Zadbaj o przemyślane menu i ogranicz powtarzanie tych samych linków w obrębie danej podstrony.
  • 5. Odpowiednio zoptymalizuj logo. Użytkownik najczęściej klikając w logo chce być kierowany do strony głównej serwisu. Zadbaj o odpowiedni odnośnik, który nie powinien kierować do duplikatów strony głównej takich jak index.html czy index.php. Ustaw atrybut „alt” na nazwę firmy, aby wzmocnić jej brand.
  • 6. W sklepie internetowym zadbaj o zakładki typu „Produkty polecane”, „Produkty podobne” czy „Najczęściej kupowane”, które zwiększą siłę linkowania między poszczególnymi produktami.

Linki wewnętrzne mają znaczenie nie tylko pod kątem SEO, ale również UX. Przemyślane i dobrze zoptymalizowane linkowanie przyczynia się m.in. do zwiększenia zadowolenia użytkownika, a co za tym idzie do zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Co więcej, odpowiednia optymalizacja stron www pod tym kątem wpływa na osiągane wyniki w pozycjonowaniu w wyszukiwarkach.